قوانین واردات

قوانین و رویه های گمرکی، قسمت اول: دانستنی های پایه ای

پیش فرض من اینست که دوستانی که با سرچ گوگل به این صفحه هدایت شده اند به قصد پیدا کردن راهنما و اطلاعاتی برای بازاریابی بین المللی هستند. حتما بخوبی میدانید که برای هر مذاکره بین المللی برای صادرات یا واردات نیاز دارید قوانین و رویه های گمرکی را بدانید. چون در همه ابعاد همکاری و مذاکره تاثیر میگذارد. ندانستن آن ها نیز جز اینکه ما را در ابهام رویه های قانونی و زمان و مقررات حمل و نقل و ترخیص و … قرار میدهد ضمنا نخواهیم توانست قطع به یقین در باره زمان، مقدورات، نیاز ها و خواسته ها و تصمیمات مقتضی بخوبی با طرف تجاری مذاکره کنیم.

در مقابل دانستن قوانین و رویه های گمرکی به ما کمک می کند پیش بینی بهتری از مسائلی که باید در باره آنها حرف بزنیم داشته باشیم. خود من به همین قصد در اتاق های بازرگانی رفت و آمد داشتم و هر چه بیشتر با قوانین و رویه ها آشنا شدم بیشتر توانستم معنای محدودیت ها و توافق نامه ها را بفهمم و بهتر هم توانستم مشکلات را پیش بینی کنم و از قبل برای آنها چاره اندیشی داشته باشم. بنابراین اگر تمرکزمان را فعلا بر کالا بگذاریم، بازاریابی بین المللی را با آشنایی با قوانین و رویه های صادرات و واردات شروع میکنم و کم کم به مذاکرات بین المللی و زبان رایج در آنها و آموخته هایم در بازاریابی بین المللی می پردازم.

سوالی هم هست که حس میکنم به هر حال برای شما پیش می آید. همینجا آن را مطرح میکنم و پاسخ میدهم: اگر بازاریابی بین المللی اغلب برای صادرات انجام میشود چرا قوانین و رویه های گمرکی که اغلب تمرکز بر واردات دارند را فرا بگیریم؟

شخصا فکر میکنم بعنوان آشنایی اولیه بد نیست قوانین گمرکی داخلی را بدانیم اینطوری یک چهارچوب اولیه و پیشفرض از رویه های گمرکی داریم که در بازاریابی بین المللی سعی میکنیم تفاوت های آن را در کشور هدف بفهمیم. و بتوانیم محدودیت ها و نگرانی های طرف های مذاکره را در مورد ورود کالای خارجی درک کنیم.

از طرفی طبق کنوانسیون هایی که بعدا به آنها خواهیم پرداخت متوجه میشویم که این سعی در همه گمرکات کشور های عضو WCO وجود دارد تا رویه های گمرکی کشور ها یکسان شود که تا همین الان هم تا حد خوبی این یکسان سازی انجام شده است. بنابراین آنچه موجب تفاوت میشود اغلب حساسیت های سرزمینی، داخلی و سیاسی است که البته معمولا دلایل قابل درکی هم برای آن وجود دارد. مثلا تعرفه های متفاوتی که کشور ها برای حمایت از تولیدات داخلی خود روی کالاهای وارداتی اعمال میکنند در هر سرزمینی متفاوت است.

خواننده گرامی: تمامی سری نوشته های  « قوانین و رویه های گمرکی »  مربوط به آموخته های من در جلسات اتاق های بازرگانی است. من یک بازاریاب فعال در زمینه بازاریابی بین الملل هستم و در امر گمرک و واردات و صادرات و به کل بازرگانی خارجی متخصص و کارشناس نیستم. اما بخاطر کاری که به آن مشغول هستم آشنایی خوبی با این مسایل دارم. بنابراین احتمال خطا را در نوشته های من مد نظر قرار دهید.

مرور کلی بر رویه واردات کالا

بد نیست بدانید که کشور های دنیا برای اینکه عضو WTO یا سازمان تجارت جهانی بشوند یکسری تعهدات بین المللی را می پذیرند تا بتوانند بهتر در جهت تجارت جهانی همسو و همگام بشوند. یکی از مهمترین این تعهدات مربوط به تقسیم کار بین المللی است به نحوی که هر کشور در باید تولید را به سمتی ببرد که در آن مزیت مطلق یا نسبی خوبی داشته باشد و سطح تولید و میزان تولید را در آن زمینه ها به حد صادرات قابل توجه افزایش بدهد.

یکی دیگر از تاکیدات سازمان تجارت جهانی اینست که قوانین و رویه های گمرکی برای فعالین بازرگانی مجاز (LEO ها) شفاف شوند و گمرکات برنامه های آموزشی لازم را برای توانمند سازی بازرگانان در امر تجارت اجرا کنند. طبق کنوانسیون کیوتوی بازنگری شده ، صاحبان کالا و بازرگانان باید بیشترین تعهد و تسلط را در مبادله بین المللی کالا داشته باشند. تعهداتی نظیر این در راستای تسهیل و روانسازی تجارت در سطح بین المللی خواهد بود.

گمرکات دو وظیفه ذاتی دارند: اول اجرای مقررات ، اخذ حقوق گمرکی و انجام کنترل ها، دوم تسهیل تجارت که WCO یا سازمان جهانی گمرک به شدت روی این مورد متمرکز شده است.

برای درخواست ورود کالا اول از همه باید پروفورما را به وزارت بازرگانی بدهیم و در واقع در سازمان صنایع و معادن و تجارت ثبت سفارش کنیم. شرکت های حمل و نقل کالا را از گمرک کشور مبدا به گمرک داخل می رسانند و تشریفات ترخیص را صاحبان کالا (دارای کارت بازرگانی)، کارگزاران گمرکی (شرکت های کارگزار و حق العمل کاران) یا نمایندگان قانونی صاحبان کالا که دارای کارت بازرگانی باشند انجام میدهند. بوسیله سیستم الکترونیکی جدیدگمرک ایران، صاحبان کالا امکان کنترل کامل کارگزاران را (البته از جایی به بعد) خواهند داشت. حداکثر مدت نگهداری کالا در انبار های گمرک ایران 3 ماه است که تا 2 ماه دیگر هم قابل تمدید خواهد بود. البته مصوبه ای هم وجود دارد که به واحد های تولیدی که کالای سرمایه ای یا مصرفی دارند اجازه waiting کالا را تا جمعا 8 ماه میدهد. همه کسانی که در گمرکات رفت و آمد دارند بخوبی میدانند امن ترین محل دپو (انبار) کالا در خود گمرک است چون هم ارزانتر و امن تر هستند و هم بیمه میباشند.

آشنایی با اصطلاحات گمرکی

بطور خلاصه برخی اصطلاحات مربوط به قوانین و رویه های گمرکی که در ادامه از انها استفاده خواهیم کرد را اینجا مرور می کنیم. قاعدتا هر کدام از این واژه ا داستان ها و رویه هایی دارند که کم کم به آنها خواهیم پرداخت.

اظهار کالا : که بصورت کتبی در گمرک های فاقد سامانه (سایت) ،بصورت الکترونیکی در سایت گمرک های بزرگ ایران( رجایی-امام خمینی – … ) و بصورت شفاهی که در واقع همان اظهار به داشتن کالای تجاری در فرودگاه های بین المللی است  و با تعیین مسیر های سبز و زرد و قرمز در گیت های فرودگاهی انجام میشود.

اظهار کننده: که میتواند صاحبان کالا و نمایندگان قانونی آنها، شرکت های حمل و نقل (به شرط داشتن وکالت از سوی صاحبان کالا) و کارگزاران گمرکی باشند.

اظهار نامه اجمالی : حاوی اطلاعات کلی کالا است که  به آن تالی گفته میشود و توسط شرکت های حمل و نقل تنظیم و به گمرک ارائه میشود.

ترخیص کالا : وقتی کالای وارداتی پروانه الکترونیک گرفته است. اما هنوز حقوق گمرکی را پرداخت نکرده است و از گمرک خارج نشده است.

ترخیص قطعی : وقتی کالا از گیت گمرک عبور و از محدوده آن خارج شده باشد.

اگر کالا به هر علت ترخیص نشد ، صاحب کالا میتواند کالا را به کشور مبدا یا یک کشور ثالث مرجوع کند. قانون اینست که کالای غیر مجاز باید به هر ترتیب از قلمرو سیاسی خارج بشود.

ترخیصیه : با رسیدن کالا به گمرک مقصد، شرکت کارگزاری رسیدکالا را به گمرک تحویل میدهد و کالا تخلیه و به انبار گمرک حمل میشود. در این جا شرکت کارگزاری قبض انبار(یا همان ترخیصیه) را از گمرک تحویل میگیرد. باید دقت داشت که تا زمان صدور ترخیصیه صاحب کالا شرکت حمل و نقل است اما در زمان صدور ترخیصیه شرکت حمل و نقل میتواند تقاضا بدهد تا ترخیصیه به نام صاحب اصلی کالا صادر شود.

تشریفات گمرکی : رویه های اداری و سندسازی هایی هستند که باید برای ترخیص کالا انجام بشوند. تشریفات گمرکی را به شکل قطعی (ترخیص قطعی) و غیر قطعی (ترخیص) میشناسند. این مراحل را معمولا کارگزاران انجام میدهند.

کنترل های گمرکی: شامل ارزیابی فیزیکی محموله ها ، مدیریت ریسک (برآوردهای سازمان های مربوطه مثل استاندارد)، ارزیابی X-Ray کانتینر ها و کامیونها ، در اختیاز گذاردن مامور بدرقه برای ترانزیت درون کشور ، و … میباشد.

رویه اظهار: در موارد زیر اظهار قطعی صورت میگیرد و باید حقوق گمرکی ولو بصورت تضمین بازگشت کالا، پرداخت شود:

  1.  ورود قطعی کالا به کشور
  2. ورود موقت کالا (مثلا استفاده از دستگاه ها برای نمایش در نمایشگاه های بین المللی ، یا نمونه کار و … )
  3. ورود موقت برای پردازش
  4. رویه مرجوعی
  5. ترانزیت یا عبور خارجی

بعنوان مورد ششم برای ترانزیت داخلی (یعنی وقتی برای کشور ثالث نیاز به عبور از خاک کشور ما وجود داشته باشد) رویه اظهار غیر قطعی اتفاق می افتد چون نیازی به پرداخت نقدی حقوق گمرکی نیست و با دادن بن بیمه، ضمانت بانکی و … خروج کالا از یک مرز دیگر ، تعهد داده میشود.

حقوق ورودی

فرمول حقوق ورودی کالا: در گمرکهای ایران و تقریبا تمام کشور های عضو WCO ، حقوق ورودی را روی ارزش Cif کالا محاسبه میکنند:

Cost : قیمت مبدا – Insurance : هزینه بیمه – Fright rent : کرایه حمل -Tariff : تعرفه یا ضریب ماخذ های گمرکی

Cif * Tariff  = حقوق گمرکی

بنای ارزش کالا ها طبق قانون 14 حقوق گمرکی، فاکتور اصل است و گمرک حق استعلام قیمت ندارد. از طرفی بعضا صاحبان کالا یا کارگزاران تمایل دارند قیمت کالا را بصورت overprize یا با افزایش قیمت اظهار کنند تا مثلا از ارز دولتی بیشتری بهره مند بشوند و یا اینکه ممکن است Underprize یا با اعلام قیمت کمتر اظهار کنند تا حقوق گمرکی کمتری بپردازند. این یکی از علت هاییست که گمرک کشور ها تمایل دارند که با هم در ارتباط مستقیم باشند.

حقوق ورودی شامل چه چیز هایی است؟

در ایران حقوق گمرکی شامل 4% حقوق پایه ، 1% اختصاص به هلال احمر ، سود بازرگانی که همیشه توسط دولت تعیین میشود و سالیانه می تواند متغیر باشد ، سایر وجوهی که به برخی کالا ها نظیر گوشت تعلق میگیرد.

جدول حقوق ورودی در سال 1397 را در اینجا می بینیم:

 

قوانین و رویه های گمرکی

تعرفه حقوق ورودی کالا در سال 97

 

 در قسمت بعد نکات دقیق و کاربردی تری در مورد تعیین تعرفه کالا خواهم گفت.


صادرات به قطر

صادرات به قطر، یکی از فرصت های تجاری منحصر بفردی است که در این سالها میتواند برای ایرانیان درآمد زا باشد. بعلت حجم انبوهی از ساخت و سازها و سرمایه گذاری ها در قطر، احتمالا این فرصت به این حجم، تکرار نشدنی است. سال های آینده شاهد دبی دوم خاور میانه خواهیم بود. پیشنهاد من پرداختن به بازاریابی بین الملل در زمینه هایی است که در این متن خواهید خواند.

قوانین و رویه های گمرکی، قسمت دوم : اصطلاحات مهم

اظهار کالا چیست و روند آن در گمرک چگونه است؟ دوراظهاری چیست؟ تعرفه کالا چگونه محاسبه میشود؟ در این قسمت درباره مشکلات رایج اظهار، انوانتر ، وزن قانونی و حقیقی ، کنوانسیون HS و کمی هم دقیق تر در مورد تعیین تعرفه واردات کالا حرف می زنیم.

قوانین و رویه های گمرکی، قسمت اول: دانستنی های پایه ای

زمانی که میخواستم اولین گام ها را برای بازاریابی بین المللی بردارم سه گام عمده در پیش روی خودم میدیدم: یادگیری زبان کشور هدف، پیداکردن تامین کننده و آگاهی از قوانین. قوانین محدودیت و حمایت ایجاد میکنند. قوانین گمرکی مسیر هایی ایجاد میکنند که باید آنها را بلد باشیم. قوانین و رویه های گمرکی معمولا همه مذاکرات فروش چه صادرات و چه واردات را تحت تاثیر قرار میدهند.

forget selling

If we have not valuable things for presentation, so we forced to force customers to buy nothing!

No is for Marketers

How complicated it is to get NO for the first time? had you heard No in your Sale […]

What is the Promotion

From the far away in history, there were men that engaged in buy and sell tools on the […]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *