خرید آنلاین

نگاه اقتصاد رفتاری به دیجیتال مارکتینگ

چرا برای بیزینس خود اپلیکیشن یا سایت داشته باشم؟

در این نوشته قصد دارم مقایسه کوتاهی بین خرید در فضای واقعی و مجازی داشته باشم و یک تحلیل سطحی اما کاربردی و قابل فهم از منظر اقتصاد رفتاری ارایه دهم.

پرده اول :منتظر مشتری در مغازه

رونگاه اقتصاد رفتاری به دیجیتال مارکتینگش ساده و سنتی یک کسب و کار همان مغازه داریست. در این روش شما بعنوان یک فروشنده باید منتظر خریدار باشید.خریدار ها در روش سنتی همان رهگذر ها هستند. آنهایی که مغازه شما در مسیر عبورشان میباشد. رهگذر ها با دیدن و پسندیدن مغازه شما و یا با گمان داشتن جنس یا خدمت مورد علاقه خود و یا حتی فقط برای گرفتن قیمت بدون قصد خرید وارد مغازه میشوند. بنا براین مشتری های شما با چند هدف وارد خواهند شد :

1-کسانی که به دنبال جنس مورد علاقه شان میگردند که یا آن را در مغازه شما میجویند و یا اینکه شما با تونایی که دارید جنس جایگزین را به مشتری پیشنهاد خواهید داد.(جستجوی کالای مورد علاقه)

2-برخی افراد صرفا جهت گرفتن قیمت وارد میشوندکه خود فرصتی مناسب برای شماست تا بعنوان یک فروشنده حرفه ای او را مجاب به خرید بکنید.

3- علاقمندی مشتری به مدل برخورد شما یا مغازه شما که ما نام آن را وفاداری میگذاریم. یک فروشنده حرفه ای سعی دارد خاطره خوبی از خرید در ذهن مشتری ایجاد کند؛ به امید مراجعه مجدد و خرید های بعدی او.

4-در مواردیکه مشتری در خرید مردد است: تصمیم جدی یا پول کافی برای خرید ندارد. درین گونه موارد برخورد و اطلاعاتی که فروشنده به مشتری میدهد ذهنیت او را در مورد مثبت یا منفی بودن خرید شکل میدهد.کلید ماجرا کمک فروشنده به مشتری در تصمیم گیری برای خرید کردن یا نخریدن است. وانمود کردن به موجودی اندک و یا یک تخفیف بسیار استثنایی و قابل ملاحظه درست همان تکنیک هایی هستند که افراد را حتی بدون داشتن نیاز، مجاب به خرید میکند.

حال با این پیش زمینه بیایید موقعیت فروش را در دنیای دیجیتالی ارزیابی کنیم.

پرده دوم : ویترین گردی اینترنتی

نگاه اقتصاد رفتاری به دیجیتال مارکتینگ

در روش بازار دیجیتالی شما صاحب غرفه ای در فضای مجازی خواهید بود و رهگذر های دنیای دیجیتال را جذب خواهید کرد. چه فقط یک ویترین (منظور یک سایتی است که خاصیت ویترین داشته باشد و فقط خدمات و محصولات شما را به شکل دیداری به مشتری معرفی کند.)داشته باشید و چه یک فروشگاه اینترنتی (که در آن مستقیما خرید انجام میشود). توجه کنیم که گشت و گذار در فضای دیجیتالی بسیار راحت تر ، سریع تر ، جذابتر و مهیج تر از بازار واقعی است . بنابراین استقبال از فضای مجازی بازار آن هم با وجود گوشی های هوشمند بسیار زیاد است. بنا براین کسانی که در جستجوی جنس مورد علاقه شان هستند را میتوانید در فضای مجازی جذب کنید.آنها بسیار علاقمند هستند هرچه بیشتر ویترین گردی کنند و بهترین کالا را متناسب با سلیقه و نیازشان پیدا کنند. هرچه بیشتر بگردند و قیمت های بیشتری بگیرند بیشتر در خرید نهایی راضی خواهند بود. بنا براین اگر اینترنت این امکان را به آنها بدهد تا هرچه بیشتر به جستجو و بررسی مدل های متنوع کالای مورد نظر خود بگردند، حتما استقبال خواهند کرد.

از طرفی کسانی که حتی بدون قصد خرید در جستجوی قیمت هستند میتوانند از ویترین و یا فروشگاه دیجیتالی شما بعنوان یک منبع مطمئن استفاده کنند. بدین ترتیب اگر برگ برنده شما (یعنی قیمت پایین تر،کالای اصل ، کیفیت برتر و یا توضیحات و اطلاعات کافی از محصول) همیشه در جیب مشتری (گوشی همراه) وجود داشته باشد؛ حتی در حین خرید از فروشگاه های رقیب، احتمال زیادی میتواند داشته باشد تا توجه مشتری به خرید از شما جلب شود دراین صورت شما میتوانید برنده خرید باشید.

میتوان حدس زد مهمترین تاثیری که در فروش سنتی در مغازه روی مشتری ایجاد میشود در برخورد رو-در-رو و مستقیم فروشنده با مشتری حاصل میشود. یک فروشنده حرفه ای آن است که بتواند در مدت زمان اندکی ذهنیت خریدار را نسبت به محصول عوض کند. درفضای مجازی این برخورد رو-در-رو جای خود را به محتوا میدهد. شرط موفقیت فروش مجازی در این است که بتوانید بوسیله نوشته ها ، مطالب ،تصاویر و محیط کاربری، اطمینان جلب کنید. طراحی و محتوا گذاری (استراتژی محتوا) در دنیای دیجیتالی مهمترین پارامتریست که بجای برخورد رو در رو میتواند موفقیت در فروش را تضمین کند. پس در صورتیکه در دنیای دیجیتال ، فعالیت فروش دارید ، درین مورد حتما از متخصص مارکتینگ مشورت بگیرید.

پرده سوم : وفاداری

آخرین نکته مربوط به جلب وفاداری در فضای مجازی است.در دنیای دیجیتالی بدست آوردن وفاداری بسیار راحت تر از فضای واقعی است. اپلیکیشن ها طرفداران زیادی دارند. و به راحتی دست به دست میشوند. در صورت رضایت، بخوبی در گفتگو های روزانه معرفی مشوند و طرفدار پیدا میکنند. افراد علاقمند هستند که از تجربه های موفقیت آمیز خود در خرید به دوستانشان بگویند. خود بخود هم فضای دیجیتال، اپلیکیشن ها و استفاده های مختلف از گوشی هوشمند قسمت زیادی از گفتگوهای نسل جوان را به خود اختصاص میدهد. میتوانید دراین نوع معرفی سهمی داشته باشید. با ایجاد خاطره خوب از یک خرید ، دادن اطلاعات مفید ، مقایسه کالا ها، ارسال به موقع کالا، خدمات پس از فروش و هر چیز دیگری که اطمینان و لذت از خرید ایجاد کند. از طرفی با داشتن اپلیکیشن و یا سایتی که خریداران شما در آن عضو شوند و یا حتی یک کانال تلگرام ، خواهید توانست ارتباط خود را با مشتری هایتان در طول مدت زمان حفظ کنید و به معرفی و ارایه آخرین محصولاتتان برای مشتری ها بپردازید. (در این نوشته در مورد وفاداری مشتری نکات کلیدی ای نوشته ام که شاید به درد بخورد!)

ناگفته پیداست در هر بیزینسی و برای هر نوعی از فروش کالا یا خدمات ما ناچاریم روش های متفاوتی برای ارتباط مستمر با مشتری ها ایجاد کنیم. در صورتی که مایل به ایجاد وفاداری در مشتریان و ارتباط مستمر با آنها هستید باید دلیل ارایه کنید.

نگاه اقتصاد رفتاری به دیجیتال مارکتینگ

در انتها سه پارامتر رفتاری مهم در خرید را یادآوری میکنم: جستجو برای خرید آنی، جستجو برای خرید آتی، میل به وفاداری . برای هر کدام از اینها اگر شما بعنوان یک بیزینس من، راهی برای مشتری آماده کرده باشید ، گام هایی فراتر از رقبا خواهید برداشت.


 

برای مشاوران: راه های مجاب کردن کارفرما به پذیرش تغییر

اینن متن راهنمایی برای مشاوران کسب و کار درباره راه های شکستن مقاومت کارفرما نسبت به پذیرش تغییرات ساختاری و نگرشی است. برای چه؟ برای تغییر نگاه کسب و کار به فروش، بازاریابی، نیروی انسانی و حتی مشتری؛ به هدف بهبود کسب و کار.

برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی املاک – راهنمای عملی

این PDF ، راهنمای عملی برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی املاک برپایه بازاریابی مدرن، استراتژی محتوا و دیجیتال مارکتینگ است که حاصل مطالعه و تعامل من با سه تا از شبکه های بزرگ کارگزاری املاک در جنوب کشور بوده است. یک نقشه راه آزمون شده برای توسعه بازار در فضای به شدت رقابتی بازار املاک.

دیجیتال مارکتینگ قوی چگونه است؟

یک دیجیتال مارکتینگ قوی میتواند بر پایه بازاریابی محتوایی بنا شده باشد یا مبتنی بر تبلیغات. یا حتی تصاحب مخاطب در یک کانال خاص. ولی به هر حال هر برنامه دیجیتال مارکتینگی شامل هر سه بعد می شود.

forget selling

If we have not valuable things for presentation, so we forced to force customers to buy nothing!

چرا مشاور کسب و کار ؟

چند دلیل مهم برای اینکه بدانیم چرا یک کارفرما ، به مشاور کسب و کار نیاز دارد؟ یک مشاور، یک ناظر بیرون از داستان است که میتواند از زاویه ای مستقل به بررسی مساله های بیزینسی بپردازد.

رفتار مدیریتی مدیران جوان

نمیخواهم بگویم در بسیاری از کسب و کار ها که باید بگویم در همه کسب و کارها ما چالش مدیریت داریم. چالشی که نقطه بارز آن برای مدیران، بازاریابی است و نقطه درنگ آن برای ما مشاوران، منابع انسانی و رفتار مدیریتی مدیران.

جای مناسب انگیزش و کنترل در مدیریت نیروی فروش کجاست؟

چقدر از انگیزش نیروی فروش میدانید؟ چقدر در کنترل نیروی فروش به مساله برخورده اید؟ آیا تمایل دارید نکته هایی از انگیزش و کنترل نیروی انسانی بدانید؟

برای مشاور بازاریابی شدن به چه مهارت هایی نیاز داشتم؟

یک مشاور بازاریابی باید چه صلاحیت ها، شایستگی ها و مهارت هایی داشته باشد؟ چه کاری باید انجام بدهد؟ به چه روش هایی باید برای خود اعتبار زایی کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *