تفاوت بازاریابی مدرن سنتی

بازاریابی مدرن در مقابل بازاریابی ارتدکس

در طی 5 دهه عمر بازاریابی در دنیا ، بازاریابی هم مانند هر علم و تجربه دیگری تغییر و تحولات خود را داشته است (بیایید بر اینکه بازاریابی عمری به درازای تاریخ داد و ستد بشر دارد! یا موارد بی فایده دیگری از این دست، جدل نکنیم). چهره “بازاریابی تکامل یافته امروز” بسیار متفاوت از گذشته شده است. در برخی موارد مدعی و در برخی موارد فروتن شده . از نظر من بسیار ضروری است تا برای فهم و بکاربردن اصول بازاریابی مناسب این زمان، بدانیم تمرکز و محوریت بازاریابی مدرن بر چیست.

در دهه های ابتدایی ، عمده توجه مارکتینگ بر روی فروش و فروختن محصول متمرکز بوده است.اما مدل قابل قبول در بازاریابی مدرن چیست؟ تمرکز بازاریابی نوین بر ارتباط بنا شده است. چیزی که به بازاریابی رابطه مند یا Relational Marketing معروف شده است.چیزی که دغدغه محوری آن افزایش ارزش عمر مشتری (Customers lifetime value: LTV) بجای افزایش حجم بازار است و این همان چیزی است که نسل کسب و کار های توانمند در برندینگ را پرورش داده است. اصلا هویت (که زیربنای مفهوم برند است) بر پایه ارتباط و تصور انسان ها در ارتباط با یکدیگر است. اگر کسی بازاریابی مدرن را بشناسد، میتواند به درستی فعالیت ها را هدف گذاری کرده و ابزار های جدید را متناسب با کسب و کار، شناسایی و حتی ابداع کند. این نوشته در اصل پاسخی به پرسش های خود من در مورد تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی مدرن بوده است.

اولین ویژگی این نوشتار این است که از آکادمیک نوشتن پرهیز کرده ام. راستش را بخواهید اصلا بلد نیستم و خودم هم متن های آکادمیک را زیاد نمی خوانم. اما آکادمیک نوشتن به معنی بی خاصیت نوشتن نیست. نوشته های اکادمیک ما اگر کاربردی نیستند بخاطر اینست که چنین انتظاری از آن ها نداریم. ویژگی دوم اینست که برخلاف اغلب مطالبی که تحت عنوان بازاریابی نوین یا مدرن در اینترنت یا مقالات متعدد به آن اشاره شده است که معمولا لیستی از ابزار های جدید بازاریابی هستند، ما در اینجا با خود خود بازاریابی و درون مایه آن کار داریم.

مقاله زیر اولین نوشته از سری فایل های PDF در مورد مفاهیم و روش های مدرن بازاریابی است که قصد دارم با ترجمه کردن داکیومنت های منتشر شده توسط شرکت ها و مشاوران اروپایی و امریکایی،به مرور ارائه کنم. منابعی که اکادمیک نیستند اما بسیار کاربردی و به روز هستند. اگر به پرسش های تخصصی که در متن آمده است پاسخ دهید و برای بنده ایمیل کنید ،بعنوان تشکر، PDF های جدید را با اولویت زمانی به ایمیل شما ارسال خواهم نمود.

 

بازاریابی مدرن

دانلود فایل PDF تفاوت بازاریابی مدرن و ارتدکس

 

لینک های ارجاع داده شده در فایل:

مرکز مطالعات کسب و کار دانشگاه بارسلونا

اسلایدی درباره بازاریابی داخلی (به زبان انگلیسی)

نقاط مرزی، اهرمی و کلیدی در تفکر سیستمی : سایت متمم

شاخص چیست: سایت متمم

مفهوم کنترل مدیریت در سازمان : سایت متمم

گیمیفیکیشن و کاربرد های آن در کسب و کار : متمم

استراتژی بازگشت مشتری : Harvard business review : winning back customers (به زبان انگلیسی)

وفاداری مشتری چیست؟ اصلا پیدا میشود؟

 


 

اگر برنامه های وفاداری ما جواب نمی دهند باید وفاداری مشتری را از نو بفهمیم

مشتری وفادار اصلا چیست؟ مشتری چگونه به یک کسب و کار وفادار می ماند؟ چرا من فکر میکنم مشتریانم باید به من وفادار باشند؟ رمز و راز آن چیست که برخی بیزینس ها با وفاداری مشتری بازار انحصاری ایجاد کرده اند؟ چرا تکنیک های ایجاد وفاداری مشتری در بیزینس من جواب نمی دهند؟ اگر این سوالات شماست بیایید وفاداری مشتری دوباره بفهمیم

بازاریابی تک به تک

میخواهم یکی از High Level ترین روش های بازاریابی مدرن را برایتان معرفی کنم: بازاریابی تک به تک یا One to One Marketing. از مهیج ترین ، جالب ترین و پیشرفته ترین موضوعاتی که در بین انواع روش های بازاریابی با آن آشنا شدم. روشی از بازاریابی که نه در جستجوی مشتریان جدید بلکه در پی افزایش وفاداری و تکرار خرید مشتریان کنونی است.

مفهوم «بازاریابی داخلی» و نقش آن در توسعه بیزینس

بازاریابی داخلی فی الواقع یک جور بازارپنداری داخلی است البته بدون چشمداشت به کیف پول کارمندان!

بجای این، چشمداشتش نسبت به کیفیت و همسویی فعالیت های پرسنل ، مسئولیت پذیری و مشارکت جویی آنهاست.این موضوع چه منافعی برای یک کسب و کار خواهد داشت؟ و چه ربطی به بازاریابی دارد؟ …

۲ دیدگاه در “بازاریابی مدرن در مقابل بازاریابی ارتدکس

  1. فوق العاده ترین و شفاف ترین متنی بود که درباره بازاریابی مدرن خوندم. احسنت بر قلم شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اثبات کنید ربات نیستید! *