در هم تنیدگی های بازاریابی

تنیدگی

تئوری تنیدگی چیست؟ شبکه در هم تنیده فاکتور های موثر بر بازاریابی. این دغدغه کسانیست که در پی افزایش بازدهی و کارایی سیستم مارکتینگ در بیزینس خود هستند.

شبکه ارتباطی زیر که همان تئوری تنیدگی من است؛ حاصل نگاه ویژه من به مارکتینگ است. نه به سبب ایده آل گرایی یا صرفا نگرش آکادمیک! بلکه کاملا به عکس. این طرح، بومی شده اجزای مارکتینگ است. در این سرزمین با شرایط ویژه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی (شرایطی که تمایل به بیزینس را زیاد کرده اما ساختار های مناسبی را در اختیار مردم قرار نداده از طرفی کمبود های فرهنگی و آموزشی به شدت احساس میشود)، لازمه موفقیت در ایجاد سیستم پایدار بازاریابی و فروش در یک سازمان، اهمیت دادن به برخی ابعاد است که شاید در مارکتینگ اروپایی و امریکایی با اولویت های دیگری در نظر گرفته شوند.

شاید مهمترین دغدغه مارکتینگ در اروپا و امریکا افزایش بازدهی بازاریابی است اما در سرزمین من، بحران مهارت و روش وجود دارد.بحران مدیریت نیروی انسانی،بحران مهارت بازاریابی و فروش ، بحران روش های ناکارا و مسیر های غلط بازاریابی. در انتظار نشسته ایم تا آبی چکان از صخره های دور به درون کاسه ما بریزد.

در این پبج این نگاه ویژه به بازاریابی را با نام “تئوری تنیدگی” اصلاح و تکمیل خواهم کرد.سعی میکنم با ترسیم هندسی، بازیگران مهم بازاریابی را درشبکه خود جای گذاری کنم و مثل یک نقشه از آن بهره ببرم. حداقل تجسم صحیحی نسبت به فعالیت های مارکتینگ را ایجاد کنم. آنچه در ذهن من است اکنون روی کاغذ دیجیتال می آید.

این صفحه پیوسته به روز میشود

معرفی تنیدگی: سه مثلث در هم تنیده بازاریابی

عوامل مختلفی در طراحی یک سیستم بازاریابی موثر و کارامد دخالت دارند. سعی کرده ام دانسته ها و ادراک خودم رو از بازاریابی به شکل این سه مثلث درآورم. چون این عوامل همه با هم در اتباط هستند و همگی به شکلی بیش از ابعاد همسایگی قطعات یک پازل بر هم موثر هستند، بنابراین نام تنیدگی را برای این تئوری برگزیدم. درست مثل تنیدگی تارهای عنکبوت یا تنیدگی رشته های عصبی در بدن.

در هم تندگی های بازاریابی حاصل وابستکی زیاد عوامل فوق با یکدیگر است. با تغییر هر فاکتور، دیگر پارامتر ها دستخوش چالش خواهند شد. هنر کشف و بررسی این عوامل و فاکتور ها و ایجاد ترکیب یا پارادایمی با تعادل پایدار کار یک متخصص مدیریت بازاریابی است.

هر چه جامعه چالش های بیشتری داشته باشد ، هر چه تغییرات سریع و ناپایداری انتظارات بازگشت سرمایه در وضعیت اقتصادی بیشتر باشد ، هر چقدر نیروی کار متقاضی در حالت ازدیاد یا کمبود باشد، بر این تعادل تاثیر میگذارد.

تعادل عمر و اثر بخشی فعالیت ها را ایجاد میکند. ادامه دار بودن تیم ورک یعنی باتجربه شدن سازمان در مدیریت سیستم بازاریابی و در تقسیم وظایف و پیاده سازی استراتژی ها. استمرار حضور یک تیم مشخص در بازار یعنی شناخت عمیق تر و صحیح تر از بازار و چابکی و پویایی در تکنیک ها و تاکتیک ها و چرخش بازار. تداوم حضور عضو در تیم یعنی حرفه ای شدن متبحر شدن و توان بازی کردن ماهرانه .

چالش های ایجاد یک سیستم بازاریابی بخاطر تناقض های عوامل با یکدیگر شکل میگیرد. بازاریاب امروزه نیازمند خلاقیت است. روش های سنتی به اندازه کافی توجه ها را جلب نمی کنند. شکل مزاحمت هم بخود گرفته اند. اما خلاقیت یعنی امتحان روش های جدید و این یعنی افزایش ریسک سازمان.

وضعیت اقتصادی باعث میشود توقعات نیروی فروش و کارفرما شکل بگیرند. آیا این دو همیشه با هم هماهنگ یا نا هماهنگ هستند؟ در وضعیت اقتصادی دچار رکود، فروش اهمیت بیشتری پیدا میکند. ولی آیا کسب و کار های دچار رکود متقبل میشوند تا هزینه برای استخدام نیروی فروش حرفه ای بپردازند؟  اغلب تمایل به کمینه کردن هزینه ها دارند. این یعنی استخدام نیروی ارزان بدون برنامه آموزشی. توقع کارفرما در چنین شرایطی اینست که ریسک کسب و کار را به دوش نیروی فروش بیاندازند. نیروی فروش حرفه ای با توقع پایین دچار احساس اجحاف میشود و در کار ماندگار نمیشوند.

با این مقدمه پر آشوب و چالش میخواهم سعی کنم هر کدام از ابعاد این مثلث را در یک مطلب باز کنم.

در حالیکه بیشتر راه حل ها فرار از مشکل و زدودن صورت مساله هستند. هدف اینست که برای ایجاد یک سیستم بازاریابی پایدار و موثر گام هایی را مشخص کنم. ادعای من اینست که این ها فاکتور های  فاندامنتال طراحی سیستم بازاریابی و فروش هستند که چالش های کسب و کار ها را کمتر و مشکلات نیروی انسانی را در جامعه حل میکند.

 

 


قوانین و رویه های گمرکی، قسمت دوم : اصطلاحات مهم

اظهار کالا چیست و روند آن در گمرک چگونه است؟ دوراظهاری چیست؟ تعرفه کالا چگونه محاسبه میشود؟ در این قسمت درباره مشکلات رایج اظهار، انوانتر ، وزن قانونی و حقیقی ، کنوانسیون HS و کمی هم دقیق تر در مورد تعیین تعرفه واردات کالا حرف می زنیم.

گفتگو با محمد میلادی در مورد مدیریت منابع انسانی

گفتگوی من با محمد میلادی، فعال و مشاور کسب و کار در زمینه تخصصی مدیریت منابع انسانی در اهواز

پیدا کردن “ربط فروش مشاوره ای” به “مدل ارتباط با مشتری” از آخر به اول!

سوال : چرا موفقیت پایدار کسب و کار هایی مثل مشاوره، طراحی وب، مدیریت و طراحی گرافیک رو باید با چیزی غیر از ماموریت اساسی و تخصصی آنها بدست آورد ولی در مشاغلی همچون کشاورزی و مهندسی، با تبحر در اصول تخصصی-فنی و توانایی اجرای خوب میتوان به موفقیت پایدار در بازار رسید؟

فرایند ها، اجزا و شکست های قابل پیش بینی در کارآفرینی

این متن تمرکز علمی روی موضوع خاصی نداره و بیشتر یک بازتاب مشاورانه از کلیت شکست ها یا چالش های کارآفرینی است. قراره درباره اهمیت پیش بینی مساله ها در کارآفرینی حرف بزنیم.

قوانین و رویه های گمرکی، قسمت اول: دانستنی های پایه ای

زمانی که میخواستم اولین گام ها را برای بازاریابی بین المللی بردارم سه گام عمده در پیش روی خودم میدیدم: یادگیری زبان کشور هدف، پیداکردن تامین کننده و آگاهی از قوانین. قوانین محدودیت و حمایت ایجاد میکنند. قوانین گمرکی مسیر هایی ایجاد میکنند که باید آنها را بلد باشیم. قوانین و رویه های گمرکی معمولا همه مذاکرات فروش چه صادرات و چه واردات را تحت تاثیر قرار میدهند.

بازاریابی صنعتی: لوازم حفاری عمرانی و معدنی

هر صنعتی، فضای خاص فروش خود را دارد. این بار در case study از تجربه های خودم در بازاریابی تجهیزات حفاری عمرانی و معدنی نکاتی را منتشر میکنم. در زمانی که به اینکار مشغول بودم فاکتور های مهمی را تجربه کردم که می توانند برای شروع یا بهبود بازاریابی صنعتی مفید باشند.

بازار خانه هوشمند در ایران

این نوشته مقدمه ای کاربردی برای بازاریابی خانه هوشمند است و در آن به این سوالات پاسخ میدهم: بهتر است نسبت به خانه هوشمند چه دیدگاهی داشته باشیم؟ جایگاه آن در بازار ایران کجا است؟ به درد چه کسانی میخورد و به چه کسانی آن را بفروشیم؟ بازار جهانی آن چه سمت و سویی دارد؟ مهمترین بخش بازاریابی خانه هوشمند چیست و برای آن چه کارخاصی انجام بدهیم؟

بیانیه محصول چیست؟

بیانیه محصول نحوه نوشتن ایده کارآفرینی یا محصول جدید است. بیانیه محصول اولین دفاع از یک ایده بیزینسی است. در این نوشته دو مثال و یک ویدئوی خوب و سه راهکار موثر برای نوشتن product statement داریم. البته از توصیه ها و مدل های استیو بلنک و جفری مور هم کمک گرفته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *