در هم تنیدگی های بازاریابی

تنیدگی

تئوری تنیدگی چیست؟ شبکه در هم تنیده فاکتور های موثر بر بازاریابی. این دغدغه کسانیست که در پی افزایش بازدهی و کارایی سیستم مارکتینگ در بیزینس خود هستند.

شبکه ارتباطی زیر که همان تئوری تنیدگی من است؛ حاصل نگاه ویژه من به مارکتینگ است. نه به سبب ایده آل گرایی یا صرفا نگرش آکادمیک! بلکه کاملا به عکس. این طرح، بومی شده اجزای مارکتینگ است. در این سرزمین با شرایط ویژه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی (شرایطی که تمایل به بیزینس را زیاد کرده اما ساختار های مناسبی را در اختیار مردم قرار نداده از طرفی کمبود های فرهنگی و آموزشی به شدت احساس میشود)، لازمه موفقیت در ایجاد سیستم پایدار بازاریابی و فروش در یک سازمان، اهمیت دادن به برخی ابعاد است که شاید در مارکتینگ اروپایی و امریکایی با اولویت های دیگری در نظر گرفته شوند.

شاید مهمترین دغدغه مارکتینگ در اروپا و امریکا افزایش بازدهی بازاریابی است اما در سرزمین من، بحران مهارت و روش وجود دارد.بحران مدیریت نیروی انسانی،بحران مهارت بازاریابی و فروش ، بحران روش های ناکارا و مسیر های غلط بازاریابی. در انتظار نشسته ایم تا آبی چکان از صخره های دور به درون کاسه ما بریزد.

در این پبج این نگاه ویژه به بازاریابی را با نام “تئوری تنیدگی” اصلاح و تکمیل خواهم کرد.سعی میکنم با ترسیم هندسی، بازیگران مهم بازاریابی را درشبکه خود جای گذاری کنم و مثل یک نقشه از آن بهره ببرم. حداقل تجسم صحیحی نسبت به فعالیت های مارکتینگ را ایجاد کنم. آنچه در ذهن من است اکنون روی کاغذ دیجیتال می آید.

این صفحه پیوسته به روز میشود

معرفی تنیدگی: سه مثلث در هم تنیده بازاریابی

عوامل مختلفی در طراحی یک سیستم بازاریابی موثر و کارامد دخالت دارند. سعی کرده ام دانسته ها و ادراک خودم رو از بازاریابی به شکل این سه مثلث درآورم. چون این عوامل همه با هم در اتباط هستند و همگی به شکلی بیش از ابعاد همسایگی قطعات یک پازل بر هم موثر هستند، بنابراین نام تنیدگی را برای این تئوری برگزیدم. درست مثل تنیدگی تارهای عنکبوت یا تنیدگی رشته های عصبی در بدن.

در هم تندگی های بازاریابی حاصل وابستکی زیاد عوامل فوق با یکدیگر است. با تغییر هر فاکتور، دیگر پارامتر ها دستخوش چالش خواهند شد. هنر کشف و بررسی این عوامل و فاکتور ها و ایجاد ترکیب یا پارادایمی با تعادل پایدار کار یک متخصص مدیریت بازاریابی است.

هر چه جامعه چالش های بیشتری داشته باشد ، هر چه تغییرات سریع و ناپایداری انتظارات بازگشت سرمایه در وضعیت اقتصادی بیشتر باشد ، هر چقدر نیروی کار متقاضی در حالت ازدیاد یا کمبود باشد، بر این تعادل تاثیر میگذارد.

تعادل عمر و اثر بخشی فعالیت ها را ایجاد میکند. ادامه دار بودن تیم ورک یعنی باتجربه شدن سازمان در مدیریت سیستم بازاریابی و در تقسیم وظایف و پیاده سازی استراتژی ها. استمرار حضور یک تیم مشخص در بازار یعنی شناخت عمیق تر و صحیح تر از بازار و چابکی و پویایی در تکنیک ها و تاکتیک ها و چرخش بازار. تداوم حضور عضو در تیم یعنی حرفه ای شدن متبحر شدن و توان بازی کردن ماهرانه .

چالش های ایجاد یک سیستم بازاریابی بخاطر تناقض های عوامل با یکدیگر شکل میگیرد. بازاریاب امروزه نیازمند خلاقیت است. روش های سنتی به اندازه کافی توجه ها را جلب نمی کنند. شکل مزاحمت هم بخود گرفته اند. اما خلاقیت یعنی امتحان روش های جدید و این یعنی افزایش ریسک سازمان.

وضعیت اقتصادی باعث میشود توقعات نیروی فروش و کارفرما شکل بگیرند. آیا این دو همیشه با هم هماهنگ یا نا هماهنگ هستند؟ در وضعیت اقتصادی دچار رکود، فروش اهمیت بیشتری پیدا میکند. ولی آیا کسب و کار های دچار رکود متقبل میشوند تا هزینه برای استخدام نیروی فروش حرفه ای بپردازند؟  اغلب تمایل به کمینه کردن هزینه ها دارند. این یعنی استخدام نیروی ارزان بدون برنامه آموزشی. توقع کارفرما در چنین شرایطی اینست که ریسک کسب و کار را به دوش نیروی فروش بیاندازند. نیروی فروش حرفه ای با توقع پایین دچار احساس اجحاف میشود و در کار ماندگار نمیشوند.

با این مقدمه پر آشوب و چالش میخواهم سعی کنم هر کدام از ابعاد این مثلث را در یک مطلب باز کنم.

در حالیکه بیشتر راه حل ها فرار از مشکل و زدودن صورت مساله هستند. هدف اینست که برای ایجاد یک سیستم بازاریابی پایدار و موثر گام هایی را مشخص کنم. ادعای من اینست که این ها فاکتور های  فاندامنتال طراحی سیستم بازاریابی و فروش هستند که چالش های کسب و کار ها را کمتر و مشکلات نیروی انسانی را در جامعه حل میکند.

 

 


بازاریابی تک به تک

میخواهم یکی از High Level ترین روش های بازاریابی مدرن را برایتان معرفی کنم: بازاریابی تک به تک یا One to One Marketing. از مهیج ترین ، جالب ترین و پیشرفته ترین موضوعاتی که در بین انواع روش های بازاریابی با آن آشنا شدم. روشی از بازاریابی که نه در جستجوی مشتریان جدید بلکه در پی افزایش وفاداری و تکرار خرید مشتریان کنونی است.

داستان بهترین شمشیر و زره جنگی

داستانکی در مورد استراتژی و مدیریت منابع : روزی روزگاری شمشیرزنی تصمیم میگرد تا محکم ترین جوشن (زره) ممکن را بسازد. در کنار آن سنگین ترین و قوی ترین شمشیر و سپر ممکن را هم ساخت تا تجهیزات و داشته هایش برای نبرد آینده بهترین باشند. او فکر میکرد اینگونه در کارزار ، پیروزمندانه خواهد جنگید و هیچ کسی را یارای مقابله با او نخواهد بود…

بازاریابی B2B با مهندس محمود مشایخی

مهندس محمود مشایخی، که افتخار همکاری با ایشون رو در سال 94 داشتم؛ امروز، در نمایشگاه تخصصی نفت و گاز، فرصتی دست داد تا در زمینه بازاریابی B2B و مذاکره سازمانی با ایشون گفتگویی داشته باشم. ایشون واقعا در این زمینه خبره هست و من فکر کردم نکات جالب و ظریفی که بازگو میکنند، میتونه به دوستانی که در این زمینه فعالیت میکنند، از جمله خود من، کمک کنه.

گفتگو با محمد میلادی در مورد مدیریت منابع انسانی

گفتگوی من با محمد میلادی، فعال و مشاور کسب و کار در زمینه تخصصی مدیریت منابع انسانی در اهواز. دوست دارم بدونم چالش هایی که علم منابع انسانی روی اونها تمرکز کرده چیستند؟ چطور باید این مساله ها رو نگاه کرد؟ و چه راه حل هایی برای اونها طراحی شده؟

بستگی “فروش مشاوره ای” به “مدل ارتباط با مشتری” در کسب و کار

موفقیت در کسب و کار هایی مثل مشاوره، طراحی وب، مدیریت و طراحی گرافیک با چیزی غیر از ماموریت اساسی و تخصصی آنها بدست می آید اما به عکس این، در مشاغلی همچون کشاورزی و مهندسی، با تبحر در اصول تخصصی-فنی و توانایی اجرای خوب میتوان به موفقیت پایدار در بازار رسید.فکر میکنید چرا؟ در این بررسی میخوام به همین “فرق اساسی” برسم و ببینم چرا در بیزینس هایی که ارتباط مهمتر و یکپارچه تری با مشتری دارند، ادبیات موفقیت کسب و کار چیز متفاوتی هست؟

فرایند ها، اجزا و شکست های قابل پیش بینی در کارآفرینی

این متن تمرکز علمی روی موضوع خاصی نداره و بیشتر یک بازتاب مشاورانه از برخی شکست ها و چالش های کارآفرینی که مشاهده کرده ام است. قراره درباره اهمیت پیش بینی مساله ها در کارآفرینی حرف بزنیم و یکی از بزنگاه های مهم در حین فکر کردن به یک ایده بیزینسی رو شناسایی و به ذهن بسپاریم.

بازاریابی صنعتی: لوازم حفاری عمرانی و معدنی

هر صنعتی، فضای خاص فروش خود را دارد. این بار در case study از تجربه های خودم در بازاریابی تجهیزات حفاری عمرانی و معدنی نکاتی را منتشر میکنم. در زمانی که به اینکار مشغول بودم فاکتور های مهمی را تجربه کردم که می توانند برای شروع یا بهبود بازاریابی صنعتی مفید باشند.

بازار خانه هوشمند در ایران

این نوشته مقدمه ای کاربردی برای بازاریابی خانه هوشمند است و در آن به این سوالات پاسخ میدهم: بهتر است نسبت به خانه هوشمند چه دیدگاهی داشته باشیم؟ جایگاه آن در بازار ایران کجا است؟ به درد چه کسانی میخورد و به چه کسانی آن را بفروشیم؟ بازار جهانی آن چه سمت و سویی دارد؟ مهمترین بخش بازاریابی خانه هوشمند چیست و برای آن چه کارخاصی انجام بدهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *