مشاوره فروش و بازاریابی در اهواز

چرا مشاور کسب و کار ؟

من برای اینکه بتوانم به مسایل و موضوعات از دید و زاویه دیگری نگاه کنم ، روش خاصی دارم . خودم را جای کسانی میگذارم که با دید و نحوه تفکر و  نگرش آنها تا حد خوبی آشنا باشم. سپس به موقعیت و وضعیت فعلی  نگاه میکنم و سعی میکنم حدس بزنم اگر آنها بودند، چه می گفتند.

اتفاقا امروز که در جریان یکی از کیس های مشاوره بازاریابی با چالشی مواجه شده بودم، خودم را جای محمدرضا شعبانعلی گذاشتم. باور کنید گرچه او را تا به حال از نزدیک ندیده ام اما گاها به قوت حس میکنم او با من است و همراه من به تحلیل مسایل می پردازد و در این مسیر به من کمک میکند.

امروز محمدرضا شعبانعلی (در خیالم) به من گفت:

مشاور کسب و کار کسی است که اگر از او بپرسید چه کتاب هایی خوانده است قطعا در میان مهمترین کتابهایش، به عنوان هایی نظیر «چرا مشاوره» اشاره می کند. چرا که به باور من (یعنی محمدرضا شعبانعلی) بدون کتاب هایی که دانش مشاوره را تشریح میکنند، نمی‌توان به یک مشاور موفق تبدیل شد.“

بگذریم، این را بعنوان مقدمه بی ربطی نوشتم برای اینکه بخواهم چند علتی مختصر برای اینکه چرا یک کارفرما در کسب و کار خود به مشاور کسب و کار نیاز دارد، پاسخ بگویم.

ο شاید اولین علت مهمی که به نظر می رسد، این باشد که یک مشاور، یک ناظر بیرون از داستان است که بدون وابستگی ها، محدودیت ها، انتظارات ، چشم انداز ها ، پیشینه ها ، سرمایه گذاری ها یی که کارفرمایان و کارمندان در یک کسب و کار دارند و دید آنها را به مسایل تحت شعاع قرار میدهد، میتواند شفاف تر و از زاویه ای مستقل به بررسی مساله های بیزینسی بپردازد. در واقع یکی از مهمترین فواید بهره گرفتن از مشاور کسب و کار اینست که نحوه تعریف مساله تغییر می کند چون او می تواند مساله را به گونه ای تعریف کند که قابل حل یا لااقل قابل تعدیل باشد. با کمترین خسارت ها! و در راستای اهداف.

ο این موضوع اهمیت زیادی دارد که گاها (در واقع اغلب) در حین درگیری در مسایل کوتاه مدت، اهداف بلند مدت سازمان فراموش میشوند و اولویت های موقت جایگزین اولویت های استراتژیک سازمان می گردد.  بنابراین هنر حل مساله یک مشاور کسب و کار میتواند در پایبندی به اهداف کمک رسان باشد.

ο یک نوع نگاه به عنوان استراتژی هلی کوپتری وجود دارد که در آن توصیه می شود هر گاه  به مسایل حل نشدنی و وضعیت های کلافه کننده دچار شدید، مثل یک هلی کوپتر از زمین خود بلند شوید و بر فراز آسمان از بالا به خود بنگرید. گفتن این حرف ساده تر از عمل کردن به آن است. اینجاست که یک مشاور میتواند بعنوان یک دید سوم شخص ، از بالا به ما نگاه کند و وضعیت ما را به شیوه بهتری از آنچه خود درک کرده ایم، و راه های فرار از بن بست ها را ببیند.

ο یک مشاورکسب و کار ، یک متخصص همه فن حریف در یک صنف کاری نیست بلکه کسی است که حداقل 30 کسب و کار را از نزدیک و از درونشان تجربه کرده است و به خوبی به مسایل و چالش های پرتکرار در کسب و کار ها آگاه است و نتیجه بسیاری از اقدامات و نگرش ها را می داند. این تجربه میتواند به او بینشی بدهد تا بتواند عاقبت استفاده از هر راهکار ، مسایل پش روی هر تصمیم و ته هر نوع دیدگاه را بهتر پیش بینی کند.

ο یک مشاور کسب و کار قطعا برخی مهارت ها را بعنوان مهارت هایی که دیگران به دنبال یادگیری و بهبود آن نمی روند، خوب و عمیق آموخته است. مثلا مهارت تصمیم گیری. آنچه که مدیران برای آن مدیر اند اما نه در دروس دانشگاهی و نه در دوره های مدیریتی، به آن پرداخته نمیشود. حال آنکه اصلا دانش (یا با اغماض علم) تصمیم گیری در دنیا بوجود آمده است. بنابراین یک مشاور میتواند در هر تصمیم گیری مدیریتی و سازمانی، همراه خوب و تحلیل گر قدرتمندی در کنار مدیر یک کسب و کار باشد.

ο بسیاری از صاحبان سهام در کسب و کار ها هرچند در هزینه کرد بودجه های خود بسیار محتاط عمل میکنند، اما گاها دچار عمل زدگی میشوند و بدون تحلیل های کافی و با انگیزه های هیجانی وارد فاز اجرایی میشوند. وجود یک مشاور که سعی کند جلساتی برای تحلیل و بررسی وضعیت و راهکار ها برپا کند، جلساتی که از سوی همان سهامداران و شرکای عجول، به جلسات حرف حرف حرف متهم می شود، باعث میشود که این الگوی پریدن با سر در چاه کمتر تکرار شود.

نمی خواهم نوشته طولانی تری در باب فواید مشاوره کسب و کار یا مشاوره بازاریابی یا مشاوره منابع انسانی و مشاوره مدیریت بنویسم. اما علت ها و فواید زیادتری میتوان در این موضوع نوشت. چنانکه اهل فن نوشته اند. فقط در انتها باید این را بگویم که من مدعی یک مشاور حرفه ای نیستم و باور دارم هنوز در ابتدای این راه هستم. گرچه تا کنون سعی کرده ام که ارزش افزوده های قابل توجهی در پروژه هایم داشته باشم و در این باب تا کنون موفقیت های خوبی هم بدست آورده ام، اما لازم است بگویم که هر روز به علم آموزی و تجربه اندوزی در این باب مشغولم و در این راه به تاسی از بزرگان این مسیر، همچون محمدرضا شعبانعلی، سعی میکنم متواضع باشم… آرام تر می روم تا زودتر برسم

برای مشاور بازاریابی شدن به چه مهارت هایی نیاز داشتم؟

یک مشاور بازاریابی باید چه صلاحیت ها، شایستگی ها و مهارت هایی داشته باشد؟ چه کاری باید انجام بدهد؟ به چه روش هایی باید برای خود اعتبار زایی کند؟

بهترین مشاور فروش و بازاریابی

وقتی به دنبال توسعه بازار یا فروش محصول جدید باشید، احتمالا نیاز به مشاور بازاریابی هم پیدا میکنید. چون بازاریابی و فروش هم آنقدر تخصصی شده که عمیق شدن در آن سال ها زمان میبرد. پس بهتر است از کسی که این مسیر را رفته، مثلا یک مشاور خوب، کمک بگیرید. اما بهترین مشاور فروش و بازاریابی برای کسب و کار شما چه کسی میتواند باشد؟

یکی از عوامل اساسی موفقیت و شکست کسب و کار های جوان

قصد دارم حرف هایی در مورد یک عامل تکراری اما توجه نشده بنویسم که نقطه لنگ زدن بسیاری از کسب و کار ها بوده است. این مساله در هر دو شکل بیزینس -استارتاپی و دیجیتالی ؛ فیزیکی و سرمایه بر- مصداق دارد. حتم دارم این تحلیل ،احتمال شکست را کم خواهد کرد. و یک گام مهم به سوی موفقیت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *