صادرات کالای وارداتی

قوانین و رویه های گمرکی، قسمت دوم : اصطلاحات مهم

در قسمت قبل، دانستنی های پایه ای را درباره رویه گمرکی واردات بیان کردم. در این قسمت اصطلاحات مهم درباره روند اظهار را بررسی میکنم.

بیایید اول از همه بدانیم فرایند دور اظهاری چیست؟ منظور همان استفاده از سامانه تجارت فرامرزی است که صاحب کالا یا کارگزار قانونی او میتواند از راه دور مراحل گمرکی را پیش ببرد. از حدودا 17 مرحله روند اظهار تا ترخیص کالا، 14 مرحله متعلق به صاحب کالا است و سه مرحله آن هم توسط گمرک انجام میگیرد.

یادتون باشه ترخیص کاری که بلد نباشه با سامانه کار کنه ممکنه خیلی کارتون رو طولانی تر از حد معمول انجام بده. معمولا ترخیص کارهایی که سنی ازشون گدشته تجربه های مهمی درباره ترخیص کالا و قوانینیش دارند اما خب حالا تکنولوژی باعث ضعف اونها میشه. چون توسط سامانه شما می توانید مراحل را به طور کامل رصد کنید و اشتباهات را به موقع اصلاح کنید، بنابراین توصیه میکنم اگر شرکت دارید، از یک ترخیص کار جوان در کنار افراد با تجربه استفاده کنید.

یادمان باشد قبل از نهایی کردن روند اظهار در سامانه، یعنی تا قبل از اینکه شناسه کالا صادر بشود، اشتباه در اظهار، قابل اصلاح است. البته بعد از صدور شناسه هم اظهار قابل اصلاح است منتها مشمول جریمه میشود. جریمه ای که برگردن صاحب کالا است! حتی اگر اشتباه از سوی ترخیص کار باشد و صاحب کالا نقشی نداشته باشد. طبق ماده یک قانون واردات و صادرات، حقوق ورودی و جریمه های حقوق ورودی، مستقیما متوجه صاحب کالا است.

بنابراین یک توصیه دیگر هم دارم و آن ایسنت که در قرارداد با کارگزار، به این نکته اشاره کنید که جریمه های ناشی از اظهار اشتباه توسط کارگزار، خودش موظف به پرداخت باشد. البته این قرارداد خارج از گمرک است و به هر حال تا تسویه نشدن حقوق ورودی و جریمه های آن ،کالا ترخیص نمی شود. چون برخلاف گذشته، هم اکنون همزمان با اظهار، باید حقوق گمرکی را تامین کرد.

حالا برویم سراغ دیگر اصطلاحات مهم گمرکی:

کالای تجاری: همان کالای ورودی  است. کالایی که وارد مرز کشور شده است.

صاحب کالای تجاری: کسی که اسناد خرید یا نسخ اسناد خرید ( مثل فاکتور و پروفرما و گواهی مبدا و سایر) به نام او صادر میشود.

کالای داخلی: کالای خارجی که به کشور وارد شده است و حقوق آن پرداخت شده است دیگر کالای داخلی حساب میشود! کالایی که به قصد ترخیص قطعی وارد گمرک کشور شده است و پروانه الکترونیکی (در قسمت های بعدی توضیح خواهم داد چیست) برای آن صادر شده است و مجوز های لازم آن از سازمان های مربوطه اخذ شده باشد (مثلا وزارت بهداشت و سازمان استاندارد برای گوشت، یا سازمان استاندارد برای انواع لامپ).

برای خروج کالای داخلی از کشور باید آن را صادرات قطعی یا موقت کرد.

اظهار کالای وارداتی در گمرک

طبق ماده 66 قوانین گمرکی، کالای وارده به کشور که عینا از کشور خارج میشود، حقوق ورودی آن استرداد میشود. در واقع کالایی که از قلمرو گمرکی خارج شده باشد، رویه خروج آن از کشور، صادرات میشود و حقوق ورودی آن بازگردانده خواهد شد. برای این کار باید در هنگام انجام تشریفات صادرات در اظهارنامه قید کنیم : صادرات قطعی از محل ورود قطعی شماره … و تقاضا را برای استرداد به گمرکی بدهیم که کالا را از آن وارد کرده ایم.

با توجه به پیچیدگی و عدم ارتباط سریع گمرک های کشور با هم، توصیه یکی از کارشناسان مرکز آموزش گمرک به من، این بود که صادرات این نوع کالا ها را در همان گمرکی انجام دهیم که از آن وارد شده است چون رسیدگی های قانونی بهتر انجام میشود.

طبق ماده 47 کالاهای وارده به کشور طبق 6 رویه گفته شده در قسمت قبل اجازه ورود دارند. در مورد کالاهایی که هنوز در گمرک باشند بطوریکه در هنگام ثبت سفارش، قصد ترخیص قطعی آن را داشته ایم اما به دلایلی اکنون که به گمرک داخلی رسیده است، نمی خواهیم آن را ترخیص مثلا: هزینه ها بیش از برآورد ها بالا رفته باشند یا قیمت ها در کشور پایین آمده باشند که ممکن است ترخیص کالا را غیر منطقی و غیر اقتصادی بکند بنابراین ترجیح می دهیم به کشور های همسایه صادر بکنیم-یعنی ترانزیت خارجی-؛ یا اینکه معیوب باشد و بخواهیم آن را به کشور سازنده مرجوع بکنیم.

کالای مجاز: کالایی که برای ورود به هیچ مجوزی نیاز ندارد.

کالای مجاز مشروط: گاهی ورود یک کالا را منوط به صدور مجوز توسط یک سازمان، وزارتخانه یا نهاد خاصی (بعنوان سازمان های همجوار که در قسمت قبل اشاره شد) است. مثلا کالا هایی که برای ترخیص مجوز سازمان غذا و دارو را می خواهند یا کالایی که نیازمند مجوز سازمان انرژی اتمی باشد.

کالای ممنوعه : لیست کالاهای ممنوعه را میتوانید از مواد 122 الی 126 قانون ببینید. برای رویه های مختلف، ممنوعیت های کالایی متفاوتی ذکر شده است. لیست کالاهای ممنوعه را برای واردات ، صادرات و ترانزیت، شورای امنیت مستقیما به گمرکات کشور اعلام میکند.

تعیین تعرفه: تعیین تعرفه همیشه از روی جدیدترین نسخه کتاب مقررات صادرات و واردات انجام میشود. این موضوع شاید واضح به نظر برسد که یک بازرگان حتی قبل از تصمیم به خرید و ثبت سفارش کالا، باید بتواند همه هزینه های آن را تا رسیدن به سرزمین مقصد و بازار هدف، برآورد کند. چند سالی است که گمرک خدمات تعیین تعرفه را هم حتی قبل از ثبت سفارش کالا برای دارندگان کارت بازرگانی انجام می دهد.

بر طبق ماده 43 قانون، قبل از ورود کالا میتوان از دفتر تعیین تعرفه گمرک ایران، تقاضای تعیین تعرفه کالایی که قصد ورود آن را دارید، بکنید. البته بعد از ورود کالا قبل از اظهار هم میتوان از هر کدام از گمرکات اجرایی ، تعرفه صحیح کالا را محاسبه کنند تا در اظهارنامه تعرفه اشتباه نوشته نشود چون در غیر اینصورت باز هم مشمول جریمه خواهید شد!

همانطور که بهتر از من می دانید هزینه واردات هر کالا شامل کرایه حمل (که از شرکت های حمل و وفورواردر میتوان آن را استعلام کرد)، قیمت کالا (که در پروفرمای فروشنده قید میشود) و بیمه (که از دفاتر بیمه هزینه دقیق آن بدست می آید) و تعرفه وارداتی است.

بهتر است بدانید که کلا الزام قانونی برای بررسی ارزش مبدا کالا وجود ندارد و حتی گمرک حق استعلام قیمت ارزش مبدا کالا را ندارد! اما مبنایی برای محاسبه حقوق ورودی وجود دارد بنام TST .البته شما بعنوان بازرگان یا صاحب کالا هم میتواند برای کالای خود درخواست صدور TST بدهد تا برای کالای شما شناسه صادر بشود. بنابراین علاوه بر قیمت پروفرمای تامین کننده مبدا، میتوانید قیمت استنباطی گمرک را هم دریافت کنید.

TST قبل از ثبت سفارش هم داده میشد. بنابراین میتوانید برای امنیت خاطر از صحت پیش بینی هزینه های واردات کالا،حتی قبل از سفارش کالا به تامین کننده خارجی، TST کالای خود را به دفتر تعیین تعرفه ببرید و در آنجا حقوق ورودی آن را هم بدست بیاورید. برای تعیین تعرفه هم نیازی به ثبت سفارش واردات کالا نیست. بنابرانی هزینه تمام شده کالا با دقت بسیار بالایی بدست خواهد آمد.

TST فقط برای کسانی که در سامانه جامع تجارت فرامرزی دارای حساب کاربری هستند و فقط مختص صاحب کالا صادر میشود.

انوانتر inventor : همان صورت برداری یا لیست برداری از کالا است. که شرح آن در ماده 59 آیین نامه آمده است. در مواردی که کالا باید قبل از اظهار، تعیین هویت بشود ، گمرک اختیار دارد از کالا نمونه برداری کند.

همانطور که می توان به سادگی حدس زد، گاهی نیاز هست قبل از ترخیص مشکلاتی که در اثر حمل و یا در مبدا در کالا وجود دارد را بر طرف نمود. مثلا بسته بندی آسیب دیده را عوض کنید.

ممکن است میزان کالا بر اساس وزن سنجیده بشود. بنابراین قبل از اظهار میتوانید درخواست بدهید وزن بسته بندی کالا محاسبه بشود. مثلا مواد غذایی فله، مبلمان، لباس معمولا وزنی هستند.

انوانتر در واقع بررسی شرایط کالا قبل از اظهار است.

اما یک مساله مهم: ارزیاب گمرک میتواند تعرفه کالا را در بازرسی، تغییر بدهد. بنابراین عموما در هر گمرکی روی یک کالا ممکن است تعرفه متفاوتی تطبیق داده بشود. بنابراین کسانی که این مسیر ها را زیاد رفته اند گاهی توصیه میکنند که به ارزیاب گمرک، حضورا نمونه کالا نشان بدهید و این از تعیین تعرفه بهتر است. من در این مورد حرف یا تجربه بهتری ندارم جز اینکه این مشکل با تایید کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرک و صدور رای قطعی حل میشود. اما برای تعیین تعرفه کالای شما توسط کمیسیون باید این را درخواست کنید. کمیسیون حتی قبل از ورود هم این درخواست را بررسی میکند. حال این شما هستید که باید تشخیص بدهید کدام را به نفعتان است!

اما مواردی هم هست که ممکن است کمیسیون هم حتی دچار تردید بشود. بنابراین در موارد حاد یا بسته به نگرانی بازرگان در مورد کالا (مثل کالاهای شیمیایی که ترخیص آنها منوط به تعیین هویت کالا است) ، میتوان درخواست کرد نمونه کالا وارد شود. برای ورود نمونه های ذاتی یا نمونه های تجاری نیازی به رویه اظهار ورود قطعی نیست. بلکه میتوان نمونه ها را در به شکل غیر تجاری (کاتالوگ کالا) ترخیص نمود. میتوان روی همین نمونه هادرخواست تعیین تعرفه داد. یا اینکه آنالیز کالا را تحویل گمرک داد. قطعا تعیین تعرفه با نمونه دقیق تر خواهد بود. البته همه اینها به شرط اینست که در گمرک مغایرتی بین کالای ورودی با نمونه دیده نشود! باز هم در صورت بروز اختلاف، حقوق ورودی بدون جریمه گرفته خواهد شد.

کنوانسیون HS : تمام کالاها در Harmonized System دارای ردیف تعرفه هستند. در کنوانسیون بین المللی HS همه کالاها شناسایی شده اند و دارای یک کد به نام ردیف تعرفه هستند و گمرک های همه کشور ها بر اساس همین کد، روی کالاها تعرفه تعیین میکنند. ساده تر بگویم: یک کالای مشخص در همه دنیا با یک کد HS مشخص شناخته میشود. آخرین نسخه HS در سال 2017 آپدیت شده است و در ایران ، اکنون که در حال نوشتن این مطلب هستم، در حال انتشار است.

همین جا یادآوری کنم هر کالایی مشخصا ذیل یک ردیف تعرفه قرار گرفته است و امکان ندارد یک کالا دارای دو ردیف تعرفه باشد. البته ممکن هست که در پروفرمای پیشنهادی تامین کننده خارجی، کالایی که با ردیف تعرفه مشخص معرفی شده باشد ، پس از تعیین ماهیت در گمرک ایران، چیز دیگری تشخیص داده بشود. در این صورت ردیف تعرفه عوض میشود و به الطبع تعرفه آن هم تغییر خواهد کرد.

بنابراین عاقلانه است برای کالاهایی که به تجربه اختلاف دارید یا در آن ابهام زیاد است (مثل مواد شیمیایی)، با ارائه مقداری نمونه یا کاتالوگ کالا، ردیف تعرفه از گمرک استعلام بشود.

اما یک سوال مهم: آیا همه کالا ها در همه انواع و با همه تنوع هایشان دارای ردیف تعرفه در HS هستند؟ مثلا انواع سنگ های معدنی را در نظر بگیرید. گرانیت که در نمای ساختمان ها بسیار معروف است. اما گرانیت ها ده ها نمونه متفاوت در رنگ، رگه و قیمت دارد. با توجه به اینکه شرایط زمینی در هر معدنی متفاوت است، آیا لازم است برای همه گرانیت ها ردیف تعرفه متفاوت قرار دهیم؟ شاید شما هم در کار خودتان کالایی از این دست داشته باشید و بخواهید پاسخ این سوال را در مورد آن هم بدانید.

باید بدانید که سازمان بین المللی گمرک برای هر کالایی که در سال بیش از 50 میلیون دلارتبادل میشود، ردیف تعرفه در HS در نظر میگیرد. یعنی آن را بعنوان کالای رایج در تجارت بین الملل می پذیرد. اما اگر هم نوع کالای شما هنوز در HS وارد نشده است، کالای بسیار نزدیک به آن که دارای تفاوت های جزیی باشد را میتوانید بعنوان ردیف تعرفه انتخاب کنید. چرا که در کتاب مقررات صادرات و واردات هم ذیل هر ردیف کالایی، یک گزینه سایر برای کالاهای مشابه و نزدیک وجود دارد.

وزن قانونی و حقیقی در گمرک :

شما میتوانید ارزش کالای خود را بر اساس وزن، تعداد، دستگاه،حجم، یا … اعلام کنید. اما برای مشکلاتی که در برخی موارد ممکن است اتفاق بیافتد، ارزش وزنی پیش بینی شده است. در کتاب مقررات صادرات و واردات ، مبنای ارزش وزنی برای حقوق ورودی کالاها نداریم (جز در موارد معدودی مثل شیرآلات) بلکه مبنا cif است.

معمولا حقوق ورودی از روی ارزش cif کالا محاسبه میشود. اما وزن قانونی برای کالاهایی است که در شرایط خاصی قرار شده است حقوق ورودی آنها از روی وزن کالا دریافت شود. در نتیجه نیازمند محاسبه وزن خالص کالا (مثلا بدون پالت و بسته بندی و لفاف) هستید.

برای تعیین این ارزش، باید وزن حقیقی کالا (یعنی وزن خالص بدون لفاف) را بدست بیاورید . وزن کردن کالا و لفاف به صورت جداگانه معمولا سخت و در مورد برخی کالاها غیر ممکن است. اما در بند های ماده 62 آیین نامه اجرایی قانون، این مورد برای هر مدل کالایی بصورت درصد برای کسر لفاف از وزن کالا پیش بینی شده است که آن را وزن قانونی مینامند. مثلا برای “شیشه جام در قفسه های مشبک” 15 درصد وزن لفاف در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر 2 تن شیشه جام وارد کرده اید 85 درصد آن را وزن قانونی در نظر بگیرید و براساس آن اظهار کنید.

اگر فاکتوری که ارائه میکنید را گمرک بپذیرد و بر اساس آن ارزش Cif کالا محاسبه بشود، مبنای حقوق ورودی همان ارزش Cif کالا خواهد بود(ماده 14). اما اگر فاکتور اصل نداشتید یا کالا با فاکتور مغایرت داشت ، حقوق ورودی بر مبنای ارزش وزنی کالا (ماده 15) پیش بینی شده است.

مثلا برای مبلمان از چین به ازای هر کیلو 6 دلار و از ترکیه هر کیلو 12 دلار، ارزش گمرکی تعیین میشود. این ارزش گذاری بر اساس سوابق وارداتی در گمرک انجام میشود به این صورت که مقایسه با کالای مثل یا مشابه میشود. همانطورکه حدس می زنید ممکن است در این موارد متهم به underprice یا overprize شوید. این هم خود یک دلیل مهم دیگر است که برای کالای خود TST تهیه کنید.

در برخی موارد دو مبنا برای حقوق ورودی تعریف شده است. مثلا برای لباس 100 درصد یا هر کیلو 25 هزار تومان هر کدام که بیشتر باشد. چون شمارش تعداد لباس ها سخت است و عملا انجام نمیشود و خودبخود کم اظهاری توسط وارد کننده به وفور اتفاق می افتد.

 بنابراین لازم است دقت کنید که بسیاری از کالاها ارزش آنها وزنی است اما حقوق ورودی آنها وزنی محاسبه نمی شود(روال عادی گمرک). این درحالیست که که برخی کالاها ارزش آنها وزنی نیست اما حقوق ورودی بصورت وزنی تعیین میشود(روال خاص گمرک).

و یک راهنمایی : خودبخود نفع صاحب کالا در اینست که وزن کمتری به گمرک اظهار کند، پس اگر اختلاف وزن خالص و ناخالص کالای شما بیش از 20 یا 25 درصد باشد، میتوانید با توجه به تفاوت وزن حقیقی قابل اندازه گیری و وزن قانونی، جهت اظهار یکی از آنها را به نفع خود انتخاب کنید.

قسمت بعد را با بحث در مورد تفاوت در وزن پروفرما و اظهار شده و وزن محاسبه شده توسط گمرک ادامه می دهم.


قوانین و رویه های گمرکی، قسمت دوم : اصطلاحات مهم

اظهار کالا چیست و روند آن در گمرک چگونه است؟ دوراظهاری چیست؟ تعرفه کالا چگونه محاسبه میشود؟ در این قسمت درباره مشکلات رایج اظهار، انوانتر ، وزن قانونی و حقیقی ، کنوانسیون HS و کمی هم دقیق تر در مورد تعیین تعرفه واردات کالا حرف می زنیم.

قوانین و رویه های گمرکی، قسمت اول: دانستنی های پایه ای

زمانی که میخواستم اولین گام ها را برای بازاریابی بین المللی بردارم سه گام عمده در پیش روی خودم میدیدم: یادگیری زبان کشور هدف، پیداکردن تامین کننده و آگاهی از قوانین. قوانین محدودیت و حمایت ایجاد میکنند. قوانین گمرکی مسیر هایی ایجاد میکنند که باید آنها را بلد باشیم. قوانین و رویه های گمرکی معمولا همه مذاکرات فروش چه صادرات و چه واردات را تحت تاثیر قرار میدهند.

terms in Iran custom duty and procedures

I have decided to write rules, duties (as taxes and tariffs) and procedures of the custom of Iran to become foreign merchants familiar with that. This can be used in international marketing and trading negotiations. Also, you can estimate your costs, risks, and know what you need as requirements, and duties for trading with Iran.

the customer loyalty, what is this?

what do we expect from customers? What is the ideal customer’s behavior? What benefits should we want? What challenges might occur in loyalty programs? But if we want to understand and perform loyalty programs in our businesses, need some real practical notes that might be some hard to find this. Because general tips are not completely helpful. but first, come to define loyalty in new way.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *