نقش مذاکره در بازاریابی B2B

بازاریابی B2B با مهندس محمود مشایخی

دیر زمانی با مهندس محمود مشایخی در شرکت عمران ایستا همکار بودم. شخصی ماهر و توانمند در مذاکره سازمانی و بازاریابی B2B .

حضور در نمایشگاه بین المللی نفت گاز و پتروشیمی ( اهواز،آذر ماه 97 ) بهانه خوبی برای تجدید دیدار با این همکار قدیمی و کلید خوردن این گفتگو شد. تصمیم گرفتم تجربه های این دوست عزیز رو در قالب یک ویدئو منتشر کنم.

احساس کردم حرف هایی که زده میشه ، میتونه کمک خوبی برای دوستانی باشه که قصد ورود به این مقوله و فعالیت بازاریابی B2B مخصوصا در شرکت های ملی و دولتی عظیم مثل نفت ، پتروشیمی و اسکله سازی را دارند. البته مطالبی که مطرح شد عموما در هر نوع مذاکره سازمانی میتونه کاربرد داشته باشه.

بازاریابی B2B و مذاکره سازمانی درگفتگوی مختار راد با مهندس محمود مشایخی در نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی اهواز آذرماه 1397

بازاریابی B2B ، به شدت به مذاکره و interpersonal communication وابسته هست و شاید تفاوت مهم این نوع بازاریابی با بازاریابی های B2C این باشه که هنوز ابزار هایی چون تبلیغات، نتوانسته اند جای مذاکرات حضوری و ارتباطات بین فردی رو بگیرند. البته در سطح دنیا و حتی در ایران، ابزارهایی چون دیجیتال مارکتینگ (مثل سایت علی بابای چین که پلتفرمی هست برای ارتباط تولید کنندگان و خریداران کالاها و خدمات صنعتی) ، ژورنال های تخصصی ، همایش ها ، اتحادیه ها و انجمن ها ، وندورلیست ها و … در بازاریابی B2B نقش مهمی ایفا کرده اند. ولی هنوز هم نتیجه نهایی در گرو مذاکرات سازمانی هست. بخصوص وقتی بحث پروژه های عظیم ملی در میان باشد. مذاکراتی که پیچیدگی های خاص خودش رو داره. سعی من از سوالات در این گفتگو، اشاره به همین پیچیدگی ها و شفاف تر کردن اونها بوده است.

غیر از نقش مذاکره در بازاریابی B2B ، نکات دیگری از جمله روال فروش به شرکت های دولتی ، چالش های قانونی ، اهمیت قرارداد ،  اهمیت تکنیکال دیتا در مذاکرات سازمانی ، مزیت های رقابتی ناعادلانه از جمله رشوه ، رانت و سفارش در رقابت بین وندور (vendor) ها ، و مشکلات تامین کنندگان خدمات و کالاهای مهندسی و تخصصی هم مورد بحث قرار گرفت.

بازاریابی B2B

 

 

اگر برنامه های وفاداری ما جواب نمی دهند باید وفاداری مشتری را از نو بفهمیم

مشتری وفادار اصلا چیست؟ مشتری چگونه به یک کسب و کار وفادار می ماند؟ چرا من فکر میکنم مشتریانم باید به من وفادار باشند؟ رمز و راز آن چیست که برخی بیزینس ها با وفاداری مشتری بازار انحصاری ایجاد کرده اند؟ چرا تکنیک های ایجاد وفاداری مشتری در بیزینس من جواب نمی دهند؟ اگر این سوالات شماست بیایید وفاداری مشتری دوباره بفهمیم

صادرات به قطر

صادرات به قطر، یکی از فرصت های تجاری منحصر بفردی است که در این سالها میتواند برای ایرانیان درآمد زا باشد. بعلت حجم انبوهی از ساخت و سازها و سرمایه گذاری ها در قطر، احتمالا این فرصت به این حجم، تکرار نشدنی است. سال های آینده شاهد دبی دوم خاور میانه خواهیم بود. پیشنهاد من پرداختن به بازاریابی بین الملل در زمینه هایی است که در این متن خواهید خواند.

قوانین و رویه های گمرکی، قسمت دوم : اصطلاحات مهم

اظهار کالا چیست و روند آن در گمرک چگونه است؟ دوراظهاری چیست؟ تعرفه کالا چگونه محاسبه میشود؟ در این قسمت درباره مشکلات رایج اظهار، انوانتر ، وزن قانونی و حقیقی ، کنوانسیون HS و کمی هم دقیق تر در مورد تعیین تعرفه واردات کالا حرف می زنیم.

۴ دیدگاه در “بازاریابی B2B با مهندس محمود مشایخی

  1. یک سوال دارم خدممتتون. البته یک سوال کلی و باز هست : اثربخشی تبلیغات در حوزه B2B چطور باید بالا برده بشه؟ آژانس های تبلیغاتی در این مورد حرف های زیادی میزنند که شاید خودشان متوجه نباشند اما من مخاطب به خوبی متوجه میشوم که دارند فقط کلمات را به م میبافند. تبلیغات علم دارد. درست؟ حالا در علم بازاریابی B2B برای تبلیغات اثربخش در این حوزه چه توصیه یا استراتژی و تاکتیکی وجود دراد؟

    • سلام. اولا ممنونم از اینکه این پرسش رو اینجا مطرح نمودید. باید عرض کنم خدمتتون که علم تبلیغات به مخاطب شناسی بسیار اهمیت میده. اگر بتونید تبلیغاتی طراحی کنید که به مخاطبان اصلی شما برسه (همونکسانی که قراره خریداران بالقوه شما باشند) و البته تبلیغاتتون عمر بالایی داشته باشه، حتما خواهید توانست تبلیغات اثربخشی ااجرا کنید. خوشحال میشم بعنوان مشاور در این مورد بهتون کمک کنم. اما اول باید بتونید اثربخشی تبلیغات فعلی تون رو بسنجید . سوال مهمتر در اثربخشی همینه که اصلا چگونه اثربخشی رو می سنجید؟ آیا تا به حال به این فکر کردید؟

  2. اولا بگم که با علاقه گفتگو رو تا انتها دنبال کردم و استفاده بردم
    اما با توجه به سرتیتر هایی که نوشته بودید، توقعم بیشتر بود.
    دوست داشتم راهنمایی های بیشتری بکنید در مورد اینکه برای بازاریابی B2B باید از کجا شروع کرد؟ چه بازار هدفی رو انتخاب کرد؟ چه تبلیغاتی انجام داد؟

  3. تا حالا شده به معنا بودن خیلی از فعالیت های شرکت ها توجه کنید؟
    مثلا همین حضور در نمایشگاه . دیدین خیلی از غرفه ها آدم ها فقط منتظر ایستاده یا نشسته اند. منتظر چی؟ خودشون هم نمی دونند.
    یا بسیاری از کارهای تجملاتی که روسای شرکت ها میکنند ولی کمی به فکر بازدهی پرسنلشون نیستند. کاش هدف در بازاریابی بازتعریف میشد. نظر شما چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اثبات کنید ربات نیستید! *