نقش مذاکره در بازاریابی B2B

بازاریابی B2B با مهندس محمود مشایخی

دیر زمانی با مهندس محمود مشایخی در شرکت عمران ایستا همکار بودم. شخصی ماهر و توانمند در مذاکره سازمانی و بازاریابی B2B .

حضور در نمایشگاه بین المللی نفت گاز و پتروشیمی ( اهواز،آذر ماه 97 ) بهانه خوبی برای تجدید دیدار با این همکار قدیمی و کلید خوردن این گفتگو شد. تصمیم گرفتم تجربه های این دوست عزیز رو در قالب یک ویدئو منتشر کنم.

احساس کردم حرف هایی که زده میشه ، میتونه کمک خوبی برای دوستانی باشه که قصد ورود به این مقوله و فعالیت بازاریابی B2B مخصوصا در شرکت های ملی و دولتی عظیم مثل نفت ، پتروشیمی و اسکله سازی را دارند. البته مطالبی که مطرح شد عموما در هر نوع مذاکره سازمانی میتونه کاربرد داشته باشه.

بازاریابی B2B و مذاکره سازمانی درگفتگوی مختار راد با مهندس محمود مشایخی در نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی اهواز آذرماه 1397

بازاریابی B2B ، به شدت به مذاکره و interpersonal communication وابسته هست و شاید تفاوت مهم این نوع بازاریابی با بازاریابی های B2C این باشه که هنوز ابزار هایی چون تبلیغات، نتوانسته اند جای مذاکرات حضوری و ارتباطات بین فردی رو بگیرند. البته در سطح دنیا و حتی در ایران، ابزارهایی چون دیجیتال مارکتینگ (مثل سایت علی بابای چین که پلتفرمی هست برای ارتباط تولید کنندگان و خریداران کالاها و خدمات صنعتی) ، ژورنال های تخصصی ، همایش ها ، اتحادیه ها و انجمن ها ، وندورلیست ها و … در بازاریابی B2B نقش مهمی ایفا کرده اند. ولی هنوز هم نتیجه نهایی در گرو مذاکرات سازمانی هست. بخصوص وقتی بحث پروژه های عظیم ملی در میان باشد. مذاکراتی که پیچیدگی های خاص خودش رو داره. سعی من از سوالات در این گفتگو، اشاره به همین پیچیدگی ها و شفاف تر کردن اونها بوده است.

غیر از نقش مذاکره در بازاریابی B2B ، نکات دیگری از جمله روال فروش به شرکت های دولتی ، چالش های قانونی ، اهمیت قرارداد ،  اهمیت تکنیکال دیتا در مذاکرات سازمانی ، مزیت های رقابتی ناعادلانه از جمله رشوه ، رانت و سفارش در رقابت بین وندور (vendor) ها ، و مشکلات تامین کنندگان خدمات و کالاهای مهندسی و تخصصی هم مورد بحث قرار گرفت.

بازاریابی B2B

 

 

اگر برنامه های وفاداری ما جواب نمی دهند باید وفاداری مشتری را از نو بفهمیم

مشتری وفادار اصلا چیست؟ مشتری چگونه به یک کسب و کار وفادار می ماند؟ چرا من فکر میکنم مشتریانم باید به من وفادار باشند؟ رمز و راز آن چیست که برخی بیزینس ها با وفاداری مشتری بازار انحصاری ایجاد کرده اند؟ چرا تکنیک های ایجاد وفاداری مشتری در بیزینس من جواب نمی دهند؟ اگر این سوالات شماست بیایید وفاداری مشتری دوباره بفهمیم

بازاریابی صنعتی: لوازم حفاری عمرانی و معدنی

هر صنعتی، فضای خاص فروش خود را دارد. این بار در case study از تجربه های خودم در بازاریابی تجهیزات حفاری عمرانی و معدنی نکاتی را منتشر میکنم. در زمانی که به اینکار مشغول بودم فاکتور های مهمی را تجربه کردم که می توانند برای شروع یا بهبود بازاریابی صنعتی مفید باشند.

بازار خانه هوشمند در ایران

این نوشته مقدمه ای کاربردی برای بازاریابی خانه هوشمند است و در آن به این سوالات پاسخ میدهم: بهتر است نسبت به خانه هوشمند چه دیدگاهی داشته باشیم؟ جایگاه آن در بازار ایران کجا است؟ به درد چه کسانی میخورد و به چه کسانی آن را بفروشیم؟ بازار جهانی آن چه سمت و سویی دارد؟ مهمترین بخش بازاریابی خانه هوشمند چیست و برای آن چه کارخاصی انجام بدهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *