صادرات به قطر

صادرات به قطر

نشریه اکونومیست در اکتبر ۲۰۱۷ مقاله ای منتشر کرد که در آن نوشته بود اگر عربستان و امارات صادرات به قطر نداشته باشند، ایران خواهد داشت!

اما امروز پس از دقیقا یک سال و نیم از چنین تحلیل هایی و حتی با وجود بهبود نیافتن روابط قطر با عربستان و امارات، و بسته بودن یا پرچالش بودن راه تبادل زمینی برای این کشور با همسایگانش، پیشرفت کمی در بهبود مبادلات بازرگانی ایران و قطر و صادرات به قطر می بینیم. بنظر من علت این مساله، بازاریابی بی رمق شرکت های ایرانی و مشکلات ارزی سیاسی و بین المللی است.

این در حالی است که کشور ترکیه از خاک ایران به عنوان مسیر ترانزیت استفاده می کنند تا کالاهای خود را به قطر برسانند (کریدور ترانزیتی ترکیه-ایران-قطر) و توانسته تا کنون سهم بازار خوبی را در قطر تصاحب کند.

نه فقط ترکیه بلکه کشورهای دیگری نظیر کویت ، هند ، چین و حتی عمان هم در زمینه حضور در بازار قطر، از ایران جلوتر هستند.

مزیت رقابتی ایران در صادرات به قطر هم وسعت و تنوع دارایی های طبیعی و صنایع و محصولات کارخانه ای است و هم فاصله بسیار نزدیک تا قطر.

قطر، حالا استانداردهای اروپایی را در مورد مواد غذایی ، مصالح ساختمانی و بسیاری از کالاهای دیگر وضع کرده است. بنابراین قطعاً با رعایت استانداردهای کالایی و کیفیتی مورد نظر و پرداختن به بازاریابی بین الملل فراتر از آنچه صرفا در اتاق‌های بازرگانی اتفاق می‌افتد،(به این معنی که هر بنگاه، راسا برای بازاریابی در قطر سرمایه گذاری کند) می توانیم سهمی در صادرات به قطر داشته باشیم.

البته در کنار این، مشکلاتی هم در زمینه مبادله های تجاری بین ایران و قطر وجود دارد. مثلاً مشکلات ارزی که صادر کننده را ملزم به بازپرداخت ۹۵% از ارز دریافتی حاصل از صادرات به سامانه نیما می کند. در حالی که ممکن است هزینه های بازاریابی و فورواردینگ، مجموعا بیش از ۵ درصد حجم دلاری محموله صادراتی را شامل می شود. اما این فقط قسمت کوچکی از مشکلات است.

یکی از مهمترین چالش ها نحوه تبادل ارزی است. در گذشته، تبادل و تسویه ارزی توسط دو صرافی بزرگ در دبی بین ایران و قطر اتفاق می‌افتد اما اکنون این امکان وجود ندارد. به علاوه شعبه بانک صادرات در قطر نیز توان مبادله‌ی کافی ارز را ندارد. به طوری که هم اکنون در حد یک یا دو میلیون تومان روزانه قادر به تسویه خواهد بود.

بنابراین صادرکنندگان به قطر باید برای این مسئله راه‌حلی جستجو کنند.

با توجه به اینکه هزینه ترانزیت کالا به قطر به شدت به خاطر بعد مسافت کم دریایی نسبت به دیگر کشورها کمتر است، بنابراین لازم است بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان ایرانی، به فکر افزایش قدرت بازاریابی و سرمایه‌گذاری در بازاریابی بین الملل باشند تا بتوانند از ظرفیت برنامه های توسعه ای عظیم قطر و حجم بسیار بالای مصرف فعلی آن در زمینه های مصالح ساختمانی ، لوازم خانگی، خدمات مهندسی، و …  استفاده کنند.

برای همکاری در زمینه بازاریابی بین الملل و صادرات به قطر، میتوانید با دفتر بنده در اهواز، تماس حاصل نمایید.

موضوعات پیشنهادی من برای همکاری:

ο صادرات سنگ و مصالح ساختمانی به قطر

ο ارائه خدمات مهندسی عمران و معماری در قطر

ο صادرات مواد غذایی به قطر

ο ارائه تکنولوژی های نوین همچون خانه هوشمند و VR در قطر

ο برنامه نویسی وب و اپلیکیشن برای شرکت های قطری

ο استارتاپ های فناورانه همچون فروشگاه های اینترنتی، وبسایت های تخفیف گروهی و توریسم در قطر.

 

۱ دیدگاه در “صادرات به قطر

  1. سلام. بنده نایینی هستم جناب راد
    عرض کنم خدمتتون که من برای صادرات زعفران مدتهاست دارم تلاش میکنم تا مشتری در امارات و قطر و عمان پیدا کنم. چطور میتونم از کمک شما در این زمینه بهره بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *